AKTIVITET

Spørgsmålsgeneratoren – transport

Eleverne formulerer spørgsmål til temaet transport og kategoriserer dem i forhold til fire forskellige spørgsmålstyper.

Intentionen er, at eleverne får kortlagt videnshuller, som de kan undersøge nærmere.

1

Bed eleverne om individuelt at skrive alle de spørgsmål, de kan komme på om transport, på et papir. Fx. Hvordan påvirker transport det lokale miljø? Hvor meget CO2 udleder fly? Hvordan er transport klimabelastende?

2

Anvend metoden Ordet rundt og rundt, hvor eleverne i grupper på skift deler ét spørgsmål med hinanden. Hver gang der kommer et nyt spørgsmål, noterer de det på en post-it, der placeres midt på bordet. Understreg, at eleverne ikke skal forsøge at besvare spørgsmålene.

3

Introducér arbejdsarket Spørgematrix for klassen, og forklar de fire spørgsmåltyper. Uddel en matrix til hver gruppe. 

4

Grupperne kategoriserer deres spørgsmål i forhold til Spørgematrixens fire spørgsmålstyper. Genbrug evt. metoden Ordet rundt og rundt.

5

Bed grupperne om at lave flere spørgsmål ved at bruge de fire spørgsmålstyper. 

6

Med metoden Spørgsmålsvæg placerer hver gruppe på skift deres post-its på den fælles spørgsmålsvæg.

Didaktiske fif:

Tags: Spørgsmålstyper
Du skal være logget ind for at bruge denne funktion
TEMA:
Transport
TID: 60-90 min.

FAG:

  • Biologi
  • Dansk
  • Geografi

VÆRKTØJER:

  • Papir
  • Skriveredskaber
  • Post-its

METODER:

RESSOURCER: