AKTIVITET

Mit tøj og affaldshierarkiet

Eleverne undersøger modellen affaldshierarkiet og dets kategorier.

Intentionen er, at eleverne får kendskab til bæredygtig håndtering af tøjaffald.

1

I makkerpar nærlæser eleverne webartiklen Affaldshierarki for at finde ud af:

  • Hvad er affaldshierarkiet?
  • Hvad betyder et hierarki?
  • Hvilken funktion og/eller værdi har affaldshierarkiet – og for hvem?
2

Udlevér Affaldshierarkiet (model) og et sæt af de udklippede inspirationskort Affaldshierarkiets kategorier til hvert makkerpar.

3

Makkerparrene placerer beskrivelserne af Affaldshierarkiets kategorier i Affaldshierarkiet (model) med metoden Ordet rundt og rundt. Eleverne skiftes til at læse en beskrivelse højt og foreslå, hvor den skal placeres i modellen. 

4

Med metoden Fang en makker udveksler eleverne idéer, tanker og viden om affaldshierarkiet. Stil eleverne følgende spørgsmål, som de drøfter to og to ved signal:

  • Hvad kan I gøre for at jeres tøj lever længst muligt i toppen af hierarkiet?
  • Hvad kan I gøre, for at jeres tøj slet ikke kommer i bunden af hierarkiet?
  • Hvad kan I gøre med jeres tøj under de enkelte kategorier i affaldshierarkiet?

Didaktiske fif:

Tags: Tøjforbrug, tøjaffald, bæredygtighed
Du skal være logget ind for at bruge denne funktion
TEMA:
Tøj
TID: 30-45 min.

FAG:

  • Fysik/kemi
  • Geografi

VÆRKTØJER:

-

METODER:

RESSOURCER: