METODE

Visuel brainstorm

Eleverne kommer med hjælp fra fotos eller andre visuelle hjælpemidler på så mange idéer som muligt, og skriver dem ned.

Metoden understøtter elevernes idérigdom, og at de får andre og flere idéer, end de ville få uden visuelle hjælpemidler.

1

Udlevér en række fotos til hver elev, makkerpar eller gruppe. 

2

Giv eleverne et fokus (hvad de skal få idéer til) og en ramme (fx minimum hvor mange idéer, og hvor lang tid de har) for deres brainstorming.

3

Eleverne trækker et foto og kommer med en eller flere idéer, som de får ved at kombinere fotografiet med det, som de brainstormer på.  

4

Eleverne skriver deres idéer ned på post-its eller på et papir. 

5

Fortsæt til alle fotos er brugt eller til tiden er gået.

Didaktiske fif:

  • Eleverne kan evt. hjælpe med at finde fotos, der bruges til den visuelle brainstorm, inden den går i gang. 
  • Lav en digital præsentation med fotos i fx Powerpoint, Slides eller Keynote i stedet for at printe en masse fotos ud. 
  • Lav evt. en regel om, at den elev, der trækker fotoet, kommet med sine idéer, inden makkeren eller de andre i gruppen byder ind med deres. 
  • Udpeg evt. en elev i gruppen til at skrive idéerne ned.  
  • Nævn evt. at der ikke findes dårlige idéer, og idéerne gerne må være mærkelige, urealistiske mv. Hjælp eleverne med at undgå at vurdere idéerne.
  • Eleverne kan også kombinere to fotos for at blive stimuleret til flere idéer.  
  • Anvend evt. metoden Værdikompasset til, at eleverne kategoriserer og prioriterer deres idéer.
Tags: Finde på
Du skal være logget ind for at bruge denne funktion

ORGANISERING:

  • Individuel
  • Makkerpar
  • Gruppe

VÆRKTØJER:

  • Fotos
  • Post-it/papir
  • Skriveredskaber