METODE

Vidensvæg

Eleverne strukturerer og skaber et overblik over den viden, de indsamler, på en fysisk eller digital væg.

Metoden træner eleverne i at systematisere viden i form af tekst, billeder, fotos, tegninger, diagrammer, grafer, links, videoklip etc.

1

Find en egnet bar væg, eller opret en digital væg på f.eks. Padlet via Skoletube.

2

Eleverne hænger løbende og under hele aktiviteten/forløbet deres indsamlede viden op på væggen.

3

Eleverne anvender væggen som visuel hukommelse og til at danne overblik over et stort materiale. De kan gå tilbage til den indsamlede viden undervejs i forløbet.

Didaktiske fif:

  • Vidensvæggen skal placeres et sted, hvor eleverne nemt kan komme til, og hvor den kan hænge under hele forløbet.  
  • Vidensvæggen kan også indeholde elevernes egne produkter, som de skaber under forløbet.
  • Den indsamlede viden kan kategoriseres i overskrifter, så det er let for eleverne at få overblik og navigere på vidensvæggen. Anvend evt. metoden Kategoriudvikling
  • Ved længere projektforløb kan der oprettes én vidensvæg til hver gruppe.
  • Metoden anvendes bl.a. i aktiviteterne Hvilke tekstiler kender vi? og Vælg en tøjudfordring.
Tags: Indsamle, strukturere, skabe overblik
Du skal være logget ind for at bruge denne funktion

ORGANISERING:

  • Individuel
  • Makkerpar
  • Gruppe
  • Klasse

VÆRKTØJER:

  • Væg / Padlet
  • Hæftemasse el. lign.