METODE

Vendespil

Eleverne udarbejder i par eller grupper kort med fotos, begreber, sætninger eller andet, der hænger sammen i par. De bytter kortene med en anden gruppe og spiller vendespillet, hvor de matcher indholdet på kortene samtidig med, at de husker deres placering.

Metoden understøtter eleverne i at identificere og forbinde begreber, fotos, sætninger eller andre elementer på en legende måde.

1

Hver makkerpar eller gruppe laver et sæt kort, hvor kortene parvis består af to sammenhængende elementer (f.eks. et billede og en udfordring, to relaterede udsagn, et begreb og dets betydning, en metafor og en videreudviklet version mv.).

2

Grupperne går sammen med en anden gruppe to og to for at spille med hinandens kort, så de ikke spiller med deres egne.

3

Kortene blandes og placeres med bagsiden opad.

4

Eleverne skiftes til at vende to kort ad gangen for at finde matchende par. Når de finder et par, beholder de det og får en ny tur. Vender de ikke to kort, der matcher, vendes kortene igen med bagsiden opad, og turen fortsætter til den næste elev.

5

Spillet fortsætter, indtil alle par er matchet.

6

Efter spillet reflekterer eleverne over sammenhængene mellem kortene og deler deres forståelser med hinanden.

Didaktiske fif:

  • Lad eleverne først brainstorme mulige sammenhænge for at sikre gode kortpar.
  • Eleverne kan fx spille med fællesmængden af deres egen gruppes kort og den gruppes kort, som de går sammen med – eller ved , at den ene gruppe er dommere, mens den anden gruppe spiller. De skifter, når den første gruppe har vendt alle kort. 
  • Metoden kan anvendes i forskellige fag ved at tilpasse kortenes indhold (f.eks. ordklasser, kemiske forbindelser, begreber osv.).
  • Sværhedsgraden kan varieres ved at lave mere abstrakte forbindelser mellem kortene.
Tags: Forbinde, huske
Du skal være logget ind for at bruge denne funktion

ORGANISERING:

  • Individuel
  • Makkerpar
  • Gruppe

VÆRKTØJER:

  • Post-its, små stykker karton eller digitale kort