METODE

Variabelkortlægning

Eleverne identificerer og kategoriserer uafhængige og afhængige variable til et eksperiment eller en undersøgelse.

Metoden træner eleverne i at få øje på og skelne mellem, hvad der påvirker en proces (uafhængige variable), og hvad der måles eller observeres som respons (afhængige variable).

1

Forklar eller mind eleverne om forskellen på uafhængige variable (dem vi ændrer), afhængige variable (dem vi måler) og kontrollerede variable (dem vi holder konstant). Brug evt. et konkret eksempel som fx: Hvordan påvirker mængden af vand væksten af en plante? (Uafhængig: vandmængde, afhængig: plantehøjde, kontrollerede: jordtype, temperatur osv.).

2

Udlevér eller lad eleverne vælge en et eksperiment, en undersøgelse eller en udfordring, hvor de vil identificere forskellige variable.

3

Eleverne skriver deres variable på kort/sedler eller markerer dem digitalt.

4

De sorterer dem i tre kategorier: uafhængige, afhængige og kontrollerede.

5

Eleverne vælger, hvilke variable de vil anvende til deres undersøgelser eller eksperimenter.

Didaktiske fif:

  • Eleverne kan anvende Brainstorm eller en anden brainstorm metode til at komme med flest mulige idéer til variable. Brainstormen kan laves individuelt, i grupper eller med hele klassen.
  • Eleverne kan evt. anvend digitale værktøjer (fx Padlet eller Jamboard) til at skrive og sortere deres variable.
  • Eleverne kan forklare, hvorfor en variabel hører til en bestemt kategori, og de kan argumentere mundtligt eller skiftligt for deres valg af variable.
  • Metoden lægger op til, at eleverne designer og siden gennemfører praktiske undersøgelser eller eksperimenter ved brug af de valgte variable.
  • Metoden anvendes bl.a. i aktiviteten Hvad skal det koste at leje bilen?
Tags: Identificere, skelne, vælge
Du skal være logget ind for at bruge denne funktion

ORGANISERING:

  • Individuel
  • Makkerpar
  • Gruppe

VÆRKTØJER:

-