METODE

Værdilinje

Eleverne forholder sig individuelt til en række udsagn ved at placere sig på en linje afhængig af, hvor enige de er i udsagnet.

Metoden er god til at få eleverne til at tage stilling, udtrykke deres holdning og/eller reflektere over en proces, som de har været igennem.

 

FØR:

Forbered en række udsagn, som eleverne skal forholde sig til.

1

Sedler med numre eller en snor lægges på en linje på gulvet med god plads omkring.

2

Læs et udsagn op og bed eleverne om at placere sig på det sted på linjen, der er i overensstemmelse med deres svar eller holdning. 

3

Følg evt. op ved at bede udvalgte elever begrunde deres placering.

4

Gentag fra 2 til eleverne har forholdt sig til alle udsagn, eller til tiden er gået. 

Didaktiske fif:

  • Udsagnene må gerne være underfundige eller sættes på spidsen for at fremprovokere reaktioner og stillingtagen hos eleverne.
  • Vær opmærksom på, at eleverne nemt påvirkes af de andres placering. Italesæt evt., at det er ok at placere sig et helt andet sted end de andre. 
  • Overvej at spørge alle elever mindst én gang om, hvorfor de har placeret sig, hvor de har.
  • Det er vigtigt, at elevernes begrundelser får lov at stå uimodsagt, og at de andre blot lytter.
Tags: Forholde sig, reflektere, evaluere, begrunde
Du skal være logget ind for at bruge denne funktion

ORGANISERING:

  • Individuel
  • Klasse

VÆRKTØJER:

  • Evt. en snor eller sedler med numre