METODE

Værdikompasset

Eleverne sorterer deres idéer ved at placere dem i en matrix med to akser og fire felter.

Metoden hjælper eleverne med at vurdere værdien af deres idéer, så de på et kvalificeret grundlag kan prioritere og vælge mellem dem.

1

Vælg eller bed eleverne om at vælge to gange to relevante kategorier, som de kan sortere deres idéer efter. Kategorierne kan fx. være:

  1. Let / svært at gennemføre 
  2. Dyrt / billigt at gennemføre
  3. Til glæde for mange / få
  4. Traditionelt / innovativt
  5. Klimavenligt / klimabelastende
2

Kategorierne markeres i en matrix, der tegnes på et stykke papir eller en flip-over med en y- og x-akse, der mødes på midten. 

3

I deres gruppe eller i makkerpar placerer eleverne deres post-its med idéer en ad gangen i de fire felter. Eleverne kan enten gøre det uden at tale sammen til en start eller ved at diskutere og blive enige om, hvor hver idé skal placeres. 

4

Eleverne vurderer værdikompasset, og udvælger den eller de idéer, de vil arbejde med. 

Didaktiske fif:

  • Hvis eleverne ikke kan blive enige.
  • Bed  evt. eleverne om, at de hver vælger og placerer de 2-3 idéer, som de synes bedst om.
  • Anvend evt. metoden Brainstorm eller en af de andre brainstorming metoder før Værdikompasset til, at eleverne genererer idéer. 
  • Metoden anvendes bl.a. i aktiviteten Vi deler vores hjem med turisterr.
Tags: Sortere, vurdere, vælge
Du skal være logget ind for at bruge denne funktion

ORGANISERING:

  • Makkerpar
  • Gruppe

VÆRKTØJER:

  • Post-its
  • Papir 
  • Evt. matrix med fire felter