METODE

Undringsudsagn

Eleverne undrer sig over et fænomen, et objekt, en situation eller lignende ved at formulere udsagn, der starter med „Jeg undrer mig over…‟.

Metoden er god til at stimulere elevernes nysgerrighed og få dem til at undre sig uden at søge svar. Metoden kan skabe rum for nye tanker og idéer i en kreativ læreproces.

1

Vælg eller bed eleverne vælge et fænomen, et objekt, en situation eller andet, som de vil undre sig over. 

2

Eleverne observerer fænomenet, objektet eller situationen ved at betragte det i virkeligheden, hvis det er muligt. Alternativt vises billeder, artefakter og/eller videoer. 

3

Eleverne formulerer udsagn, der starter med „Jeg undrer mig over…‟ og skriver alle deres undringer ned på arbejdsarket Mine undringer.

4

Når de har formuleret et minimum antal af undringsudsagn, omformulerer eleverne udsagnene til spørgsmål. Bed dem om at stille så mange spørgsmål som muligt til hvert undringsudsagn. 

Didaktiske fif:

  • Anvend evt. metoden Silent brainstorm til, at eleverne individuelt formulerer mange undringsudsagn.  
  • Bed evt. eleverne om at finde mindst 10 ting, som de undrer sig over for at sikre, at de ikke stopper med at undre sig efter, at de har formuleret deres første undring. 
  • Eleverne kan evt. besvare deres spørgsmål, så godt de kan; ét ad gangen. De spørgsmål, som de ikke kan besvare fuldt ud, kan de hænge på en fælles væg i klassen. Anvend evt. metoden Spørgsmålsvæg
  • Invitér eleverne til også at stille ”dumme” og “mærkelige” spørgsmål for at fratage dem frygt for ikke at gøre det rigtigt og for, at de finder ind til deres kreativitet. 
  • Metoden anvendes i aktiviteten Photoview med tøj.
Tags: Undre sig, formulere spørgsmål
Du skal være logget ind for at bruge denne funktion

ORGANISERING:

  • Individuel

VÆRKTØJER:

-