METODE

Teamkontrakt

Eleverne formulerer en fælles teamkontrakt, hvor de byder ind med og afstemmer forventninger, ansvarsfordeling og principper (dogmer) for deres samarbejde.

Metoden understøtter elevernes samarbejdsevner, ansvarsbevidsthed og refleksion over gruppeprocesser. Den kan med fordel bruges ved opstart af  projektarbejde, længerevarende gruppeopgaver og/eller tværfaglige forløb.

1

Tegn en teamkontraktskabelon på et A3 , som eleverne kan udfylde. Lav evt. tændstikspersoner i midten og giv plads til, at eleverne kan skrive deres navne, så det er tydeligt, hvis teamkontrakt det er.  Kopiér skabelonen, så der er et eksemplar til hver gruppe.

2

Forklar hvorfor det er vigtigt at afstemme forventninger, når man starter med at arbejde sammen i en gruppe. Udlevér teamkontrakt skabelonen – en til hveer gruppe. Gennemgå den med eleverne og fortæl dem, hvordan I vil bruge den. Vil den fx tages frem undervejs og/eller anvendes ved evaluering af forløbet?

3

Eleverne reflekterer i deres gruppe over, hvad der kendetegner et godt samarbejde. De udfylder deres teamkontrakt ved at besvare en række spørgsmål, fx:

  • Hvad er vi hver især gode til? (Fx. ‘X er god til at få idéer’, ‘Y er god til få alle med’)
  • Hvad er vigtigt for os i samarbejdet (vores dogme-regler)? (Fx ‘Vi siger ja til hinandens idéer’)
  • Hvad vil vi øve os særligt på i vores samarbejde? (Fx. ‘At give plads og lytte til hinanden’)
  • Hvordan vil vi håndtere uenigheder? (FxVi stemmer, hvis vi ikke kan blive enige’)
  • Hvordan fordeler vi arbejdsopgaverne? (FxVi roterer opgaver, så alle får prøvet forskellige roller’)
4

Eleverne hænger deres teamkontrakter op et sted i klassen, så de er synlige i hele forløbet og minder grupperne om de aftaler, de har indgået.

Didaktiske fif:

  • Anvend evt. Talgrupper eller Interessegrupper til at danne grupperne
  • Vis evt. et eksempel på, hvordan en gruppes teamkontrakt kan se ud (‘what good looks like’) for at inspirere eleverne. Vær dog opmærksom på, at de ikke bare kopierer eksemplet, men at de laver deres egen.
  • Planlæg evt.  en feedback-session undervejs i forløbet, hvor eleverne genbesøger deres teamkontrakt og evaluerer, om de overholder deres aftaler.
  • Oplever en gruppe samarbejdsvanskeligheder, kan kontrakten bruges til at finde løsninger baseret på de oprindelige aftaler.
Tags: Samarbejde, aftale
Du skal være logget ind for at bruge denne funktion

ORGANISERING:

  • Makkerpar
  • Gruppe

VÆRKTØJER:

  • Teamkontraktskabelon (fysisk / digitalt)
  • Skriveredskaber
  • Hæftemasse