METODE

Taleknuden

Eleverne taler eller præsenterer en ad gangen, når en knude på et langt reb tilfældigt havner i deres hænder.

Metoden giver alle elever mulighed for at komme til orde, og den træner deres evne til at lytte til hinanden uden at afbryde.

 

FØR:

Skaf et reb, der er ca. 30-40 cm pr. elev eller ca. 10 meter i alt. Rebet bindes sammen, så der dannes en knude ét sted på rebet.

1

Eleverne stiller sig i en cirkel og tager fat i rebet. 

2

Rebet flyttes gennem hænderne rundt i kredsen med uret, indtil der siges ”stop” på et tilfældigt tidspunkt. Den, der har eller er tættest på knuden, har ordet og kan tale eller præsentere.

3

Fortsæt, indtil tiden er gået, eller indtil der ikke er flere, der har noget at sige.

Didaktiske fif:

  • Hvis det er svært at skaffe et langt reb, kan der også bruges en genstand, som eleverne giver videre til hinanden i cirklen. 
  • Sørg for, at alle elever har mulighed for øjenkontakt.
  • Sæt evt. en timer med alarm, så eleverne oplever, at det er helt tilfældigt, hvornår der stoppes.
  • Hvis en elev ikke har noget at sige eller ikke ønsker at sige noget, sættes rebet i gang igen. 
  • Metoden anvendes bl.a. i aktiviteten Den kritiske tøjforbruger.
Tags: Reflektere, præsentere, tale
Du skal være logget ind for at bruge denne funktion

ORGANISERING:

  • Klasse

VÆRKTØJER:

  • Reb