METODE

Spørgsmålsvæg

Eleverne formulerer spørgsmål, som de skriver ned og hænger op på en fælles væg i klassen.

Metoden giver eleverne ejerskab til undersøgelsesprocessen og træner deres nysgerrighed og evne til at formulere spørgsmål, som de kan bruge som afsæt for undersøgelser.

1

Eleverne finder på så mange spørgsmål som muligt til det, som de arbejder med, eller som de skal til at arbejde med. Spørgsmålene skrives på post-its; et spørgsmål pr. post-it.

2

De hænger spørgsmålene op på en fælles væg.

3

Eleverne læser alle spørgsmålene og skriver evt. flere spørgsmål, der opstår. 

4

Lad spørgsmålene hænge i klassen, så eleverne løbende i hele forløbet kan formulere nye spørgsmål, som de skriver og hænger på væggen. 

Didaktiske fif:

  • Anvend evt. metoden Silent brainstormtil, at eleverne individuelt og i stilhed formulerer spørgsmål.  
  • Anvend evt. metoden Undringsudsagn til at få eleverne til at undre sig på et dybere plan, inden de formulerer deres spørgsmål.    
  • Hvis ikke der er tilstrækkeligt med vægplas i klasseværelset, kan et eller flere vinduer også bruges, eller væggen kan laves digitalt på Padlet på Skoletube.
  • Spørgsmålsvæggen kan med fordel bruges i et projektforløb, hvor eleverne løbende formulerer nye spørgsmål og bruger væggen som afsæt for at igangsætte undersøgelser. 
  • Opdel evt. væggen i en række kategorier, der er meningsfulde i forhold til temaet eller det didaktiske fokus. Eksempler på kategorier: Store spørgsmål, svære spørgsmål, underlige spørgsmål og forståelsesspørgsmål.
  • Eleverne kan evt. hjælpe hinanden med at sortere spørgsmålene på væggen i forhold til prædefinerede spørgsmålskategorier og/eller finde på kategori overskrifter til spørgsmålene med metoden Kategoriudvikling.
  • Metoden anvendes bl.a. i aktiviteten Photoview med tøj og Spørgsmålsgeneratoren – tøj.
Tags: Formulere spørgsmål
Du skal være logget ind for at bruge denne funktion

ORGANISERING:

  • Individuel
  • Makkerpar
  • Gruppe
  • Klasse

VÆRKTØJER:

  • Post-its
  • Væg