METODE

Skitsering

Eleverne tegner eller visualiserer deres tanker, idéer eller forestillinger gennem enkle skitser eller tegninger.

Metoden er god til at fremme kreativ tænkning, styrke elevernes evne til at kommunikere visuelt og hjælpe dem med at omsætte noget abstrakt og komplekst til konkrete og mere simple billeder.

1

Præsentér det tema, eleverne skal arbejde med eller lad eleverne vælge.

2

De starter med en hurtig og simpel skitse, hvor de fokuserer på at visualisere deres første tanker og idéer uden at bekymre sig om detaljer eller æstetik.

3

Eleverne laver flere skitser – evt. på tid for at presse dem til at lave råskitser uden at tænke på om det ligner eller er flot. 

4

De vælger en eller flere af deres skitser, som de udvikler yderligere ved at tilføje detaljer, forklare idéer visuelt eller ved at lave flere skitse-versioner af samme idé.

Didaktiske fif:

  • Understreg, at det ikke handler om at lave flotte tegninger, men om at udtrykke tanker visuelt – alle kan skitsere.
  • Metoden kan kombineres med forskellige brainstorm metoder eller med metoden Fotosafari, hvor billeder kan inspirere til nye skitser. 
  • Eleverne kan dele og give feedback til hinandens skitser, ligesom de kan reflektere over, hvordan visualiseringen har hjulpet dem til at forstå eller udvikle idéen.
  • Eleverne kan udvælge én skitse, der præsenterer den idé, de vil arbejde vider med, eller lave en mere gennemarbejdet version som afslutning.
Tags: Visualisere, tegne, konkretisere
Du skal være logget ind for at bruge denne funktion

ORGANISERING:

  • Individuel
  • Makkerpar
  • Gruppe

VÆRKTØJER:

  • Papir eller digitale tegneværktøjer
  • Farveblyanter eller tuscher