METODE

Skematisering

Eleverne strukturerer viden i skemaform for at skabe et overskueligt overblik over et emne, datasæt eller processer.

Metoden hjælper eleverne med at organisere data på en struktureret måde, som fremhæver forskelle, ligheder og sammenhænge.

1

Eleverne vælger det, som de vil skematisere. Det kan være viden om et specifikt emne, idéer, data eller processer.

2

Eleverne udvælger de vigtigste / mest relevante kategorier, som de vil bruge som kolonneoverskrifter i skemaet. Det kan være aspekter, der skal sammenlignes, eller trin i en proces.

3

De beslutter, hvilke emner eller enheder der skal fylde skemaets rækker. Dette kan være specifikke data eller de elementer, som eleverne ønsker at sammenligne.

4

Eleverne fylder skemaet ud ved at indsamle og notere relevant information i hver kolonne for hver række. Dette trin opfordrer dem til at opsummere og strukturere deres viden.

5

Når skemaet er udfyldt, gennemgår eleverne det for at sikre, at alle relevante aspekter er medtaget, og at informationen er korrekt placeret. De tilpasser kategorierne og tilføjer, hvis noget mangler.

Didaktiske fif:

Tags: Strukturere, organisere
Du skal være logget ind for at bruge denne funktion

ORGANISERING:

  • Individuel
  • Makkerpar
  • Gruppe

VÆRKTØJER:

  • Skriveredskaber 
  • Digitalt regneark