Eleverne sætter ting i rækkefølge ud fra givne kriterier.
Metoden får eleverne til at prioritere og organisere fagligt indhold, og den øger sandsynligheden for, at alle deltager aktivt i processen.
Tegn en lang streg på gulvet fx med kridt, og fortæl eleverne, at bunken med sedler med informationer skal sættes i en rækkefølge ud fra to poler: Fx innovativt – gammeldags, let at gennemføre – svær at gennemføre, billig – dyr, klimavenligt – miljøbelastende.
Den første elev tager én seddel med information og forklarer klassen, hvor på linjen den skal være, og hvorfor den skal placeres der. Klassen markerer med en tommeltot op eller ned, om de er enige eller ej. Er klassen uenige, diskuterer de, indtil bedste argument vinder. Kan de ikke blive enige, er det den elev, som fik sedlen/materialet til en start, der laver den endelige placering.
Den næste elev vælger en seddel. Klassen fortsætter fra trin 2, indtil alle sedler er placeret.