METODE

Rollespilshypotese

Eleverne laver rollespil, hvor de viser, hvad de tror, der vil ske i en bestemt situation.

Metoden træner deres forestillingsevne og evne til kropsligt at udføre noget, de aldrig har oplevet.

1

Eleverne finder på idéer til, hvordan en ukendt situation eller handling kan udføres. 

2

De afprøver idéerne som rollespil for at udforske de forskellige situationer eller handlinger.  

3

De udvælger den idé, de tror mest på, og de øver sig i at udføre den som rollespil. Dette bliver nu deres rollespilshypotese.

4

Eleverne fremfører på skift deres rollespilshypoteser for resten af klassen.

Didaktiske fif:

  • Anvend evt. metoden Silent brainstorm eller en anden brainstorm metode til at støtte eleverne i at få idéer til deres rollespil. 
  • I forlængelse af aktiviteten kan eleverne evt. undersøge, om deres hypotese holder i virkeligheden, f.eks. ved at anvende metoden Brugerinterview til at interviewe en, der har erfaringer med situationen. 
  • Eleverne kan evt. fortsætte arbejdet med at bekræfte eller afkræfte deres hypoteser med metoden For & imod.
  • Metoden anvendes bl.a. i aktiviteten Tøjsprog er det nye kropssprog.
Tags: Antage, afprøve, kropsliggøre
Du skal være logget ind for at bruge denne funktion

ORGANISERING:

  • Makkerpar
  • Gruppe
  • Klasse

VÆRKTØJER:

  • Papir eller post-its
  • Skriveredskaber