METODE

Rollelæsning

Eleverne læser i deres gruppe en tekst, hvor de på skift får forskellige roller i forhold til tekstens indhold.

Metoden giver eleverne mulighed for at bearbejde en tekst, så de bedre husker og forstår indholdet.

1

Præsentér teksten og markér de afsnit, som grupperne skal bruge, når de skifter roller.

2

Eleverne rollelæser:

  • 1. elev læser højt
  • 2. elev opsummerer det vigtigste indhold
  • 3. elev laver overskrift/finder fagbegreber
  • 4. elev viser sammenhænge
3

Rollerne roterer, så elev 2 læser det næste afsnit højt, elev 3 opsummerer osv. Eleverne hjælper hinanden.

4

Der fortsættes til teksten er læst, eller tiden er gået.

Didaktiske fif:

  • Hvis en elev har svært ved at læse, kan en af de andre læse med, eller et device kan læse teksten højt.
  • Vælg roller, der giver mening i forhold til formålet med læsningen. 
  • Vælg ikke for lange tekststykker for at fastholde koncentrationen. 
  • Ved længere tekststykker kan eleverne evt. starte med rollelæsning og slutte med at læse individuelt eller parvis.
  • Metoden anvendes i aktiviteten Gode vaskeråd.
Tags: Læse, forstå
Inspireret af Cooperative Learning v/ Spencer Kagan
Du skal være logget ind for at bruge denne funktion

ORGANISERING:

  • Gruppe

VÆRKTØJER:

-