METODE

Rolle-brainstorm

Eleverne får i deres grupper tildelt forskellige roller, som de “spiller”, mens de brainstormer.

Metoden understøtter, at eleverne slipper deres idérigdom fri gennem en legende tilgang.

1

Giv eleverne papirlapper eller post-its til at brainstorme på. 

2

Præsentér eleverne for eller mind dem om dét, som de skal brainstorme på. 

3

Tildel følgende roller til gruppernes medlemmer:

  1. Tempomester: Holder tempoet højt. Siger fx: “Kom så; vi kan godt komme med flere ideer”, og “Sådan, vi har fart på”.
  2. Opbakningsmester: Har til opgave at opmuntre. Siger fx: “God idé”, “Godt tænkt”, og “Yes, det kører for os”.
  3. Tossemester: Har til opgave at styrke gruppens mod til dele idéer, der kan virke “tossede”. Siger fx: “Lad os finde på noget skørt”, og “Det er godt-skørt tænkt”.
  4. Forbindermester: Har til opgave at pege på, hvordan gruppens idéer kan forbindes og være afsæt for nye idéer. Siger fx: “Den idé fik mig til at tænke på…”, og “Hvis man kombinerer de her to idéer, så…”
4

Sæt gruppen i gang med at brainstorme i en afsat tidsramme, eller indtil de har fået et bestemt antal idéer.

Didaktiske fif:

  • Eksperimentér med andre roller fx en turmester, der sikrer, at alle byder ind, en tidsmester, der holder øje med tiden, og en fokusmester, der reagerer, hvis teamet kommer “af sporet”.
  • Giv evt. artefakter til de forskellige roller som fx hatte eller armbind, der symboliserer de forskellige roller.
Tags: Finde på
Du skal være logget ind for at bruge denne funktion

ORGANISERING:

  • Gruppe
  • Klasse

VÆRKTØJER:

  • Papirlapper eller post-its