METODE

Prototyping

Eleverne udarbejder en fysisk eller digital prototype ud fra deres idé.

Metoden træner eleverne i at omsætte en idé til noget visuelt og konkret for derved at få nye indsigter.

1

Eleverne bliver enige om, hvilke dele af deres idé de ønsker at udforske med deres prototype. Formålet kan være at teste funktionalitet, brugervenlighed, design eller et specifikt koncept.

2

Afhængigt af idéens art og målet med prototypen vælger eleverne relevante materialer til at bygge den. 

3

Eleverne bygger deres prototype. De arbejder hurtigt og eksperimenterer, uden at være for perfektionistiske. Fokus er på at skabe en model, som giver eleverne indsigt.

Didaktiske fif:

  • Med metoden Modeltegning kan eleverne evt. tegne og beskrive prototypen, inden de bygger den, for at få et overblik over, hvordan de vil bygge den, og hvilke funktioner der skal være med. Anvend evt kan være i form af en hurtig skitse eller et detaljeret diagram.
  • Eleverne kan bygge deres prototyper i fysiske materialer som fx pap, modellervoks, tråd, piberensere og LEGO-klodser eller ved at bruge digitale værktøjer som fx SketchUp, CoSpaces og Minecraft. CoSpaces er tilgængeligt på Skoletube.
  • Når prototypen er færdig, kan eleverne teste den for at se, om den fungerer efter hensigten. Her kan de også inddrage andre til at prøve den og observere deres reaktioner og feedback med metoden Brugertest. På baggrund af feedback kan eleverne lave ændringer og forbedre prototypen, så den bliver mere præcis og brugbar.
  • Metoden anvendes bl.a. i aktiviteten Rejser med håb.
Tags: Bygge, konstruere
Du skal være logget ind for at bruge denne funktion

ORGANISERING:

  • Individuel
  • Makkerpar
  • Gruppe

VÆRKTØJER:

  • Prototypematerialer
  • Tegneprogram