METODE

Parvis Elimination

Eleverne holder idéer, forslag eller løsninger op mod hinanden to ad gangen og vælger den ene. Processen gentages, indtil én idé har elimineret alle andre.

Metoden er velegnet til at træne elevernes evne til at tage stilling og sikre en grundig vurdering af alle muligheder.

1

Præsentér alle idéer, forslag eller løsninger. Sikr, at eleverne har en fælles forståelse af kriterierne for at vælge.

2

Eleverne trækker eller vælger to idéer, forslag eller løsninger, som de vurderer op imod hinanden. Arbejder de i makkerpar eller grupper, argumenterer de indbyrdes og bliver enige om, hvilken de vælger ud fra de aftalte kriterier.

3

Den vindende idé, forslag eller løsning går videre til næste runde.

4

Eleverne gentager processen med de vindende idéer, indtil kun én idé står tilbage som den samlede vinder.

Didaktiske fif:

  • Eleverne kan enten fortsætte med den vindende ide, forslag, løsning og holde den op mod en ny eller trække to nye, som de holder op imod hinanden. I sidste tilfælde gentages processen med alle vinderne og så fremdeles, indtil der kun er en tilbage. 
  • Brug evt. visuelle værktøjer som en ‘turneringstabel’ for at gøre processen mere overskuelig.
  • Tal evt. med klassen om, hvorfor den vindende idé klarede sig bedst, og hvad eleverne lærte af processen.
  • Reflektér evt. over, hvordan metoden bidrog til at udforske styrker og svagheder ved de forskellige idéer.
  • Eleverne kan undervejs dokumentere deres begrundelser for at kunne reflektere over dem bagefter.
Tags: Vurdere, vælge
Du skal være logget ind for at bruge denne funktion

ORGANISERING:

  • Individuel
  • Makkerpar
  • Gruppe

VÆRKTØJER:

  • Evt. kort med idéer, forslag eller løsninger
  • Evt. ‘turneringstabel’