METODE

Paneldebat

Eleverne tildeles forskellige roller og debatterer en problemstilling ud fra deres tildelte position. De forbereder og fremfører argumenter, synspunkter og interesser.

Metoden træner elevernes evne til at sætte sig i andres sted, argumentere ud fra en given vinkel og få indsigt i komplekse problemstillinger.

1

Introducér problemstillingen, der vil kunne anskues fra flere perspektiver og/eller indeholder mulighed for interessekonflikter.

2

Tildel hver elev eller gruppe en rolle, fx: politiker, virksomhedsejer, klimaaktivist, forsker og borger. Uddel eller bed eleverne om at medvirke til at udarbejde deres rollebeskrivelse med beskrivelse af personen og dennes position og interesser.

3

Eleverne læser deres rollebeskrivelse, og de sætter evt. selv flere ord på rollens position og interesse. 

4

De undersøger problemstillingen via artikler, videoer eller rapporter for at finde facts og eksempler, der kan understøtte deres argumenter.

5

Eleverne forbereder og noterer deres argumenter og tænker sig til, hvilke argumenter, de andre vil kunne komme med, og som de derfor med fordel kan finde modargumenter til. 

6

Eleverne debatterer i deres grupper eller i klassen ved på skift at fremlægge  deres synspunkt. 

7

Saml op med eleverne:

  • Hvad var let/svært ved at forsvare en bestemt holdning?
  • Hvilke argumenter var mest overbevisende – og hvorfor?
  • Ændrede I holdning undervejs?
  • Er I blevet klogere af debatten?

 

Didaktiske fif:

  • Elever kan selv vælge deres rolle eller få en udfordrende rolle, der er forskellig fra deres egen holdning.
  • En eller flere elever, der savner udfordringer, kan de få rollen med at facilitere rollespillet. 
  • Efter paneldebatten kan eleverne skrive en artikel, debatindlæg eller video, hvor de argumenterer for deres sag.
  • I stedet for en paneldebat kan fokus være på at forhandle eller finde en fælles løsning – fx en handlingsplan eller et nyt lovforslag.
Tags: Argumentere, debattere, lytte
Du skal være logget ind for at bruge denne funktion

ORGANISERING:

  • Gruppe
  • Klasse

VÆRKTØJER:

  • Evt. rollebeskrivelser 
  • Evt. faktaark om problemstillingen
  • Evt. rekvisitter eller navneskilte for at understøtte rollerne