METODE

Ordmodellering

Eleverne undersøger et begreb, et navn eller et ord, der er sammensat af flere ord, ved at identificere synonymer til ordene og kombinere disse til nye ord.

Metoden hjælper eleverne med at forstå ordets dybere betydning og nuancer ved at dekonstruere og modellere det.

1

Udpeg eller lad eleverne vælge et sammensat ord, navn eller begreb, som eleverne vil modellere. Det kan fx være et nyt fagbegreb eller et sammensat ord, som eleverne allerede kender og bruger. 

2

Eleverne deler det valgte ord op i alle de ord, som det er sammensat af. 

3

Eleverne finder så mange synonymer som muligt til hvert af disse ord. De kommer med egne forslag til synonymer og/eller bruger en synonymordbog. Hvert synonym skrives på en post-it. De kan evt. bruge forskellige farver post-its, så det er tydeligt, hvilke synonymer, der knytter sig til, hvilke dele af det oprindelige ord. 

4

Eleverne sammensætter synonymerne til nye ordr ved at kombinere synonymerne, der er skrevet på post-its.

5

Eleverne diskuterer, hvordan de nye ordkombinationer enten styrker, ændrer eller tilføjer nye dimensioner til deres forståelse og betydningen af det oprindelige ord.

Didaktiske fif:

  • Anvend evt. metoden Silent brainstorm til, at eleverne starter med individuelt og i stilhed at tømme hovedet for alle de synonymer, som de kan komme på.   
  • Eleverne kan anvende en fysisk synonymordbog, internettet eller tekstbehandlingsprogram med integreret synonymordbog.
  • Hvis der ikke findes dækkende synonymer for et ord, kan eleverne undersøge ordets betydning ved brug af en ordbog eller internettet. 
  • Eleverne kan bruge de nye varianter som inspiration til efterfølgende at tegne en model eller lave den i 3D med metoden Modeltegning.
  • Metoden anvendes i aktiviteten Undersøg Tekstilrevolutionen.
Tags: Kombinere, modellere
Du skal være logget ind for at bruge denne funktion

ORGANISERING:

  • Individuel
  • Makkerpar
  • Gruppe

VÆRKTØJER:

  • Post-its
  • Skriveredskaber
  • Synonymordbog