Eleverne undersøger et begreb, et navn eller et ord, der er sammensat af flere ord, ved at identificere synonymer til ordene og kombinere disse til nye ord.
Metoden hjælper eleverne med at forstå ordets dybere betydning og nuancer ved at dekonstruere og modellere det.
Udpeg eller lad eleverne vælge et sammensat ord, navn eller begreb, som eleverne vil modellere. Det kan fx være et nyt fagbegreb eller et sammensat ord, som eleverne allerede kender og bruger.
Eleverne deler det valgte ord op i alle de ord, som det er sammensat af.
Eleverne finder så mange synonymer som muligt til hvert af disse ord. De kommer med egne forslag til synonymer og/eller bruger en synonymordbog. Hvert synonym skrives på en post-it. De kan evt. bruge forskellige farver post-its, så det er tydeligt, hvilke synonymer, der knytter sig til, hvilke dele af det oprindelige ord.
Eleverne sammensætter synonymerne til nye ordr ved at kombinere synonymerne, der er skrevet på post-its.
Eleverne diskuterer, hvordan de nye ordkombinationer enten styrker, ændrer eller tilføjer nye dimensioner til deres forståelse og betydningen af det oprindelige ord.