METODE

Ordet rundt på tid

I grupper svarer eleverne på skift på et spørgsmål eller en udfordring på en tildelt tid.

Metoden egner sig til videndeling og til at sikre, at alle elever får taletid.

1

Stil et spørgsmål eller giv en udfordring, der giver anledning til længere svar.  

2

Giv eleverne tænke- og/eller forberedelsestid afhængig af opgaven.

3

Fortæl eleverne, hvor lang tid de hver især får til at svare på spørgsmålet/udfordringen.

4

Fortæl, hvem der starter, og sæt en timer i gang.

5

Fortsæt til alle i gruppen har delt deres svar eller tiden er gået.

Didaktiske fif:

  • Lad evt. grupperne selv holde styr på tiden på en mobiltelefon. Udpeg en tidsmester i hver gruppe, som minder gruppen om, når tiden er ved at være gået.
  • Få eleverne til at hjælpe hinanden med at stille uddybende spørgsmål, hvis en har svært ved at udfylde tiden. 
  • Giv hellere eleverne lidt for kort tid end for lang tid, da det giver energi og tempo. Afstem efter opgavens indhold. 
  • Metoden anvendes i aktiviteten Kend dit vaskemærke.
Tags: Tale, svare
Inspireret af Cooperative Learning v/ Spencer Kagan.
Du skal være logget ind for at bruge denne funktion

ORGANISERING:

  • Gruppe

VÆRKTØJER:

  • En timer