METODE

Opløbsafstemning (Run-Off Voting)

Eleverne stemmer på deres foretrukne idé, forslag eller løsning, og derefter foretages en ny afstemningsrunde mellem de to forslag , der har fået flest stemmer.

Metoden sikrer en grundigere prioritering og en bredere opbakning ved at fokusere på de mest populære idéer.

1

Præsenter idéerne, forslagene eller løsningerne, som eleverne skal stemme om. Sikr, at idéerne, forslagene eller løsningen er tydeligt formulerede og synlige for alle.

2

Hver elev afgiver én stemme på den idé, det forslag eller den løsning, de foretrækker.

3

Optæl stemmerne og identificer de to med flest stemmer.

4

Eleverne stemmer igen, men nu kun på de to mest populære.

5

Optæl stemmerne fra den anden runde for at finde idéen, forslaget eller løsningen med størst opbakning.

Didaktiske fif:

  • Overvej at lade eleverne begrunde deres valg mellem runderne for at styrke refleksion og argumentation.
  • Vælg evt. at flere end to idéer, forslag eller løsninger går videre til anden afstemningsrunde, eller medtag alle dem, der har fået minimum et bestemt antal stemmer, der fastslås inden afstemningen. 
  • Brug evt. det forslag, der vælges, som udgangspunkt for klassens videre arbejde.
  • Hvis der er stemmelighed, kan der holdes en tredje runde eller kombineres med metoden Dot voting.
  • Metoden anvendes bl.a. i aktiviteten Rejser med håb.
Tags: Prioritere, stemme, vælge
Du skal være logget ind for at bruge denne funktion

ORGANISERING:

  • Individuel
  • Gruppe
  • Klasse

VÆRKTØJER:

  • Stemmesedler 
  • Skriveredskaber 
  • Evt. digitalt afstemningsværktøj