METODE

Omvendt brainstorm

Eleverne finder på alt det, der vil gøre situationen værre i stedet for bedre, hvorefter de omformulerer det til positive idéer.

Metoden understøtter elever i at få flere og andre typer idéer, da det kan være både sjovt og lettere for nogle elever at få negative idéer i stedet for positive.

1

Udstyr eleverne med post-its og noget at skrive med.

2

Giv eller mind eleverne om udfordringen, som de skal brainstorme på. Fortæl, at de skal finde på så mange idéer, som de kan til, hvordan situationen kan blive værre eller et ønsket mål kan modarbejdes. Fortæl eleverne, at de meget gerne må komme med vilde, mærkelige og sjove idéer.

3

Eleverne brainstormer i fællesskab uden at vurdere deres idéer undervejs. De skriver idéerne ned.

4

Eleverne omformulerer de negative idéer til positive. Anvend evt. arbejdsarket Fra negative til positive idéer.

Didaktiske fif:

  • Kombinér evt. med metoden Silent brainstorm, så eleverne genererer idéer hver for sig og i stilhed, inden de brainstormer sammen.
  • Indlæg evt. nogle nogle brainstorming regler: Fx at eleverne skal sige ‘JA OG’ hver gang en af eleverne kommer med en idé, eller ‘God idé´ for at opmuntre hinanden og styrke deres mod til at komme med kreative og vilde idéer. 
  • Metoden anvendes bl.a. i aktiviteten Byttebørs
Tags: Finde på
Du skal være logget ind for at bruge denne funktion

ORGANISERING:

  • Makkerpar
  • Gruppe

VÆRKTØJER:

  • Post-its
  • Skriveredskaber