METODE

Moodboard

Eleverne udvikler et moodboard for at samle visuelle elementer, der repræsenterer en idé, et tema eller en stemning.

Metoden understøtter elevernes evne til at konkretisere deres tanker og skabe et visuelt overblik, som kan bruges til inspiration, planlægning eller præsentation.

1

Giv eleverne eller lad dem selv vælge et emne, tema eller stemning, de ønsker at illustrere med et moodboard.

2

De samler visuelle elementer som billeder, farver, tekstudklip, citater, tegninger mv., der passer til deres emne.

3

De organiserer og sammensætter elementerne på deres moodboard, så det skaber en visuel helhed, der understøtter deres idé.

4

Eleverne præsenterer deres moodboard for klassen eller for en gruppe af elever. De forklarer deres valg af elementer.

Didaktiske fif:

  • Giv evt. eleverne en ramme eller et sæt nøgleord for at hjælpe dem med at fokusere deres moodboard.
  • Moodboardet kan bruges som en visuel brainstormingmetode til at konkretisere idéer i starten af et projekt.
  • Eleverne kan sammenligne deres moodboards og identificere fællestræk og forskelle i deres visuelle udtryk.
  • Laver eleverne deres moodboards digitalt, kan de kommentere og give feedback til hinandens moodboards online.
  • Moodboardet kan efterfølgende bruges som inspiration til videre arbejde med emnet, fx i et kreativt produkt eller en skriftlig opgave.
  • Metoden anvendes bl.a. i aktiviteten Catwalk
Tags: Idéudvikle, visualisere, designe
Du skal være logget ind for at bruge denne funktion

ORGANISERING:

  • Individuel
  • Makkerpar
  • Gruppe

VÆRKTØJER:

  • Papir / karton 
  • Billeder, farveprøver, magasiner mv.
  • Lim og saks
  • Evt. digitale værktøjer (f.eks. Canva, Miro, Padlet)