METODE

Modeltegning

Eleverne tegner en model for at repræsentere og visualisere en idé, et fænomen eller en proces.

Metoden hjælper eleverne med at organisere og få en dybere forståelse for komplekse sammenhænge gennem en visuel fremstilling.

1

Eleverne identificerer den idé, det fænomen eller den proces, de vil modellere. 

2

De udpeger de vigtigste komponenter og sammenhænge, som skal med i modellen.

3

Eleverne laver en grovskitse af, hvordan elementerne kan placeres i forhold til hinanden. Det kan være en simpel opstilling eller struktur, som hjælper med at skabe overblik.

4

Eleverne bygger videre på skitsen ved at tilføje detaljer og forbinde elementerne med pile eller linjer, der viser, hvordan de påvirker hinanden.

5

Bed eleverne om at gennemgå deres model og sikre, at alle centrale elementer og forbindelser er inkluderet og korrekt repræsenteret.

Didaktiske fif:

  • Det er vigtigt, at eleverne har en grundlæggende forståelse for det, de skal modellere, og hvad det består af.
  • Forklar evt. eleverne, hvordan modeller repræsenterer forenklinger og kan tilpasses til forskellige formål.
  • Sørg for at eleverne starter simpelt og tilføjer detaljer gradvist, så det bliver mere overskueligt for dem at udvikle og tegne deres model.
  • Lad evt. eleverne bruge forskellige farver, ikoner og symboler til at tydeliggøre elementer og forbindelser i modellen, så den bliver lettere at læse og forstå.
  • Anvend evt. metoden To stjerner og et ønske til at eleverne deler deres modeltegning med en anden elev og få idéer til forbedring.
  • Metoden anvendes bl.a. i aktiviteten Mikroskopi af tøjfibre.
Tags: Modellere, tegne, skitsere
Du skal være logget ind for at bruge denne funktion

ORGANISERING:

  • Individuel
  • Makkerpar

VÆRKTØJER:

  • Papir
  • Skriveredskaber