METODE

Mindmapping

Eleverne organiserer deres idéer, tanker, begreber eller andet ved at tegne grene og undergrene ud fra et centralt emne eller spørgsmål.

Metoden er god til at visualisere komplekse emner og hjælper eleverne med at se sammenhænge, huske og udvikle nye perspektiver.

1

Eleverne tager et stykke papir og skriver den idé, det emne eller det spørgsmål, som de vil lave et mindmap over, i midten af papiret. De tegner en cirkel rundt om.

2

De tilføjer hovedgrene ved at tegne linjer ud fra cirklen i midten. Over eller under hovedgrenene skriver eleverne overskrifter.

3

Eleverne tegner undergrene ud fra hovedgrenene, hvor de skriver idéer, begreber eller andet, der hører ind under disse. 

4

Er der sammenhænge mellem forskellige grene, trækker eleverne streger mellem dem.

Didaktiske fif:

  • Eleverne kan evt. bruge farver, tegninger, ikoner eller andet til at skelne mellem hoved- og undergrene og styrke deres visuelle hukommelse. 
  • Anvend evt. Mindmapping sammen med eller i forlængelse af Omvendt brainstorm eller en anden brainstorm metode. 
  • Bed evt. eleverne om at hænge deres mindmaps op på klassens eller gruppens Vidensvæg.
  • Eleverne kan vende tilbage til deres mindmaps flere gange i løbet af et forløb for at tilføje flere idéer, begreber eller andet brugbart, som de støder på. 
  • Mindmapping kan også anvendes til aktiv lytning ved at eleverne tager noter, mens de får læst op, eller på anden vis bliver præsenteret for noget. 
  • Metoden anvendes bl.a. i aktiviteten Genanvendelse af overskudstøj
Tags: Organisere, strukturere
Du skal være logget ind for at bruge denne funktion

ORGANISERING:

  • Individuel

VÆRKTØJER:

  • A3 papir 
  • Skriveredskaber