METODE

Kvalificeret gæt

Eleverne gætter svaret på et eller flere spørgsmål. De får en ledetråd eller mere information og gætter igen.

Metoden træner eleverne i at forholde sig aktivt til spørgsmål og til at gå fra gæt til indsigt.

1

Del spørgsmålet med eleverne. 

2

Eleverne gætter på svaret individuelt eller i grupper og skriver deres svar ned.

3

Giv en ny ledetråd, en ny vinkel eller en ekstra information.

4

Eleverne justerer deres svar, hvis de ønsker det.

5

Afslør det korrekte svar, hvis der er et faktuelt svar. Saml op i klassen og tag en snak om, hvorfor det er svaret. 

Didaktiske fif:

  • Vælg spørgsmål, der udfordrer elevernes antagelser og gør dem nysgerrige.
  • Eleverne kan evt notere deres begrundelse for deres svar-
  • Bed evt. enkelte elever eller grupper om at dele deres gæt og argumentere for deres valg.
  • Overvej at lade eleverne selv finde på udsagn eller spørgsmål til hinanden.
  • Diskutér evt., hvordan eleverne kvalificerer deres viden – hvornår bygger man på fakta, og hvornår er det intuition?
Tags: Gætte, kvalificere
Du skal være logget ind for at bruge denne funktion

ORGANISERING:

  • Individuel
  • Makkerpar
  • Gruppe

VÆRKTØJER:

  • Post-its eller papir 
  • Skriveredskaber