Eleverne anvender kunstig intelligens (AI) som støtte til at evaluere, forbedre og nuancere deres idéer eller løsning.
Metoden træner eleverne i at bruge kunstig intelligens som idéekspert, især når de skal undersøge idéer, der kræver viden, de ikke selv besidder.
Formulér evalueringskriterier, eller bed eleverne selv formulere kriterier, som de ønsker at vurdere deres idéer ud fra. Eksempler kan være:
Eleverne giver hver idé point fra 1-5 for hvert kriterium, hvor 5 er bedst/mest/lettest.
Eleverne beskriver deres idéer, kriterier og pointgivning for deres chatbot (fx SkoleGPT), og beder den om at udfordre deres pointgivning. Chatbotten skal komme med argumenter for, hvorfor hver idé eventuelt bør have højere eller lavere point på de forskellige kriterier.
Eleverne revurderer deres pointgivning ud fra chatbottens argumenter og fastsætter de endelige point.
Eksempel på prompt:
Vi har en idé om (beskriv kort idéen), som vi har vurderet ud fra følgende kriterier:
Kan du udfordre vores vurdering? Giv argumenter for, hvorfor nogle af vores point kunne være for høje eller for lave. Derudover vil vi gerne forstå, hvordan idéen opleves af målgruppen. Forestil dig, at du er en typisk person i vores målgruppe. Hvordan ville du opleve denne idé i din hverdag? Beskriv gerne øjeblik for øjeblik, hvordan idéen bruges i forskellige situationer. Er der ting, vi overser, som kan gøre idéen mere eller mindre attraktiv for målgruppen?