METODE

Hypoteseudvikling

Eleverne opstiller hypoteser til et overordnet spørgsmål eller en udfordring og forbedrer deres hypoteser i forhold til sted og målgruppe.

Metoden træner elevernes evne til at opstille og forbedre hypoteser til videre undersøgelser.

1

Formulér eller bed eleverne formulere et overordnet spørgsmål eller en udfordring, som de vil undersøge. 

2

Eleverne deler erfaringer og oplevelser relateret til spørgsmålet. Har de ikke egne erfaringer, kan de indsamle viden ved hjælp af internettet eller ved at gennemføre mindre eksperimenter. 

3

De formulerer deres erfaringer og vidensindsamling til hypotetiske “hvis…, så…” sætninger. Eleverne opstiller på den måde hypoteser med deres bud på, hvad de tror, der vil ske, og hvorfor. 

4

De omformulerer og forbedrer hver hypotese, så de bliver mere konkrete. Eleverne gør det ved at præcisere sted (hvor), målgruppe (hvem) og andre dele af hypotesen.  

Didaktiske fif:

  • Eleverne kan bagefter lave en simpel plan for, hvordan de vil teste hypotesen. Hvilke observationer og målinger vil de lave, og hvordan vil de føre disse ud i praksis?
  • Eleverne kan evt. identificere variabler, der vil påvirke deres hypotese:
    • Uafhængige variabler: Faktorer, som de ændrer 
    • Afhængige variabler: Faktorer, som de måler 
    • Kontrolvariabler: Faktorer, som skal holdes konstant
  • Metoden anvendes i aktiviteten Genanvendelse af overskudstøj.
Tags: Antage, forbedre
Du skal være logget ind for at bruge denne funktion

ORGANISERING:

  • Makkerpar
  • Gruppe

VÆRKTØJER:

  • Papir 
  • Skriveredskaber