METODE

Hvad nu hvis?

Eleverne formulerer en masse ’hvad nu hvis…?’-spørgsmål for at udvide mulighedsrummet og få nye idéer.

Metoden træner eleverne i at forestille sig fremtiden og bruge det som afsæt til at stimulere deres kreativitet.

1

Vælg eller få eleverne til at vælge den udfordring, det fænomen eller andet, som de vil udforske. 

2

Fortæl eleverne, at de skal stille en masse spørgsmål, der starter med ”Hvad nu hvis…?”

3

Eleverne formulerer så mange ’hvad nu hvis?-spørgsmål’, som de kan i relation til det, de udforsker. Eleverne skriver dem ned, fx på et stykke papir eller på en computer.

4

De tager et spørgsmål ad gangen og diskuterer med deres makker eller i deres gruppe, hvad der kan ske, hvis det bliver til virkelighed. 

Didaktiske fif:

  • Anvend evt. metoden Silent brainstorm eller en af de andre brainstorming metoder til at understøtte, at eleverne finder på ‘Hvad nu hvis?-spørgsmål’.
  • Saml evt. op på de mest interessante og brugbare idéer, og lav en liste. Eleverne kan vælge de idéer, de vil arbejde videre med, eller som de synes har størst potentiale.
  • Lad evt. eleverne evaluere, hvordan ’Hvad nu hvis?’-spørgsmålene hjalp dem med at tænke anderledes og finde nye løsninger. 
Tags: Formulere spørgsmål, forestille sig
Du skal være logget ind for at bruge denne funktion

ORGANISERING:

  • Makkerpar
  • Gruppe

VÆRKTØJER:

  • Papir 
  • Skriveredskaber
  • Evt. computer/tablet