METODE

Generalprøve

Eleverne afprøver deres præsentation, produkt eller performance for at identificere styrker og forbedringsmuligheder inden den endelige fremvisning.

Metoden understøtter elevernes evne til at forberede sig grundigt og justere deres arbejde for at opnå et bedre slutresultat.

1

Eleverne gennemfører en generalprøve af deres præsentation, performance eller produkt i en realistisk kontekst.

2

De øvrige elever eller læreren observerer og noterer feedback ud fra på forhånd aftalte kriterier, fx tydelighed, struktur, timing eller effekt.

3

Eleverne reflekterer over deres egen præstation ved at vurdere, hvad der fungerede godt, og hvad der kan forbedres.

4

De får feedback fra de andre elever, der dels anerkender det, der fungerede godt og dels kommer med konkrete forslag til forbedringer. 

5

Eleverne justerer deres præsentation, performance eller produkt baseret på den modtagne feedback og gennemfører eventuelt en ny generalprøve.

Didaktiske fif:

  • Opdel feedbacken i konkrete kategorier, fx indhold, kropssprog, formidling, for at gøre den lettere at handle på.
  • Lad eleverne optage deres præstation, så de kan analysere sig selv og identificere forbedringspunkter.
  • Generalprøven kan afholdes i mindre grupper for at skabe en tryg ramme, før eleverne skal præsentere for et større publikum.
  • Feedbacken kan struktureres med en feedbackmetoder som fx To stjerner og et ønske. Det er vigtigt, at feedbacken er kærlig, konkret og konstruktiv.
  • Eleverne kan filme eller lydoptage deres generalprøve og efterfølgende se den igennem for selv at få øje på forbedringsmuligheder. 
  • Opfordr evt. eleverne til at notere mindst én ting, de vil ændre, og én ting, de vil bevare, baseret på feedbacken.
  • Metoden anvendes bl.a. i aktiviteterne Catwalk og Lanceringsevent.
Tags: Afprøve, forbedre
Du skal være logget ind for at bruge denne funktion

ORGANISERING:

  • Individuel
  • Makkerpar
  • Gruppe
  • Klasse

VÆRKTØJER:

  • Notatark 
  • Evt. kamera eller lydoptager