METODE

Fremtidsinterview

Eleverne interviewer hinanden om en fiktiv fremtid, som de forestiller sig.

Metoden støtter eleverne i at tænke kreativt og forestille sig scenarier og mulige udviklinger i fremtiden.

1

Eleverne beslutter i deres grupper eller med deres makker, hvornår interviewet foregår. Det kan fx være om 5, 10 eller 50 år eller et bestemt årstal. Valget af tidsperspektiv afhænger af konteksten.

2

Eleverne finder på spørgsmål, de vil stille den “fremtidige person” eller en “fremtidig version” af dem selv.

3

Hjælp eleverne med at vælge, hvem der skal være “intervieweren”, og hvem der skal spille rollen som den “fremtidige person”. De vælger også hvem, der vil være “sekretær” og skrive svarene ned. 

4

Intervieweren stiller spørgsmål, mens den “fremtidige person” svarer ud fra dennes forestillinger om ændringer og fremskridt. Interviewet foregår i fremtiden, hvorfor eleverne anvender nutidsform i spørgsmål og svar. Intervieweren kan dog anvende spørgsmål til fortiden så som:“Hvordan startede det?”, “Hvordan kom I herhen?” og “Hvad gjorde, at det blev en succes?”. Den “fremtidige person” lever sig helt ind i rollen og digter vildt.

5

Efter interviewet skaber eleverne overblik over svarene, og udpeger de mest interessante indsigter, idéer og fremtidsbilleder, der opstod i interviewet.

Didaktiske fif:

  • Eleverne kan formulere et overordnet fokusspørgsmål for interviewet, hvori tidsperspektivet indgår, fx. “Hvordan ser verden ud om 20 år?”. 
  • Eleverne kan forestille sig en fremtid, hvor deres idé eller løsning er blevet en stor succes og bruge fremtidsinterviewet til at udforske, hvordan det skete.
  • Brug evt. metoden Silent brainstormtil, at eleverne finder på spørgsmål til interviewet, inden det gennemføres. 
  • Brug evt. metoden Brugerinterview, der kan støtte eleverne med at udarbejde en interviewguide. 
  • I stedet for at forberede spørgsmål kan eleverne også kaste sig ud i fremtidsinterviewet og gennemføre det som et rollespil, hvor de improviserer spørgsmålene undervejs. 
  • Eleverne kan lyd- eller videooptage interviewet i stedet for at skrive svarene ned. Det kan dog tage en del tid for eleverne at høre det igennem og fjerne fokus fra det, der bliver sagt, hvis de bliver for optagede af deres performance.
Tags: Stille spørgsmål, forestile sig
Du skal være logget ind for at bruge denne funktion

ORGANISERING:

  • Makkerpar
  • Gruppe

VÆRKTØJER:

  • Evt. skriveredskaber og papir