Eleverne interviewer hinanden om en fiktiv fremtid, som de forestiller sig.
Metoden støtter eleverne i at tænke kreativt og forestille sig scenarier og mulige udviklinger i fremtiden.
Eleverne beslutter i deres grupper eller med deres makker, hvornår interviewet foregår. Det kan fx være om 5, 10 eller 50 år eller et bestemt årstal. Valget af tidsperspektiv afhænger af konteksten.
Eleverne finder på spørgsmål, de vil stille den “fremtidige person” eller en “fremtidig version” af dem selv.
Hjælp eleverne med at vælge, hvem der skal være “intervieweren”, og hvem der skal spille rollen som den “fremtidige person”. De vælger også hvem, der vil være “sekretær” og skrive svarene ned.
Intervieweren stiller spørgsmål, mens den “fremtidige person” svarer ud fra dennes forestillinger om ændringer og fremskridt. Interviewet foregår i fremtiden, hvorfor eleverne anvender nutidsform i spørgsmål og svar. Intervieweren kan dog anvende spørgsmål til fortiden så som:“Hvordan startede det?”, “Hvordan kom I herhen?” og “Hvad gjorde, at det blev en succes?”. Den “fremtidige person” lever sig helt ind i rollen og digter vildt.
Efter interviewet skaber eleverne overblik over svarene, og udpeger de mest interessante indsigter, idéer og fremtidsbilleder, der opstod i interviewet.