METODE

Fotorefleksion

Eleverne reflekterer over, hvad de har lært ved at udvælge fotos fra læreprocessen.

Metoden er god til at fastholde situationer fra elevernes læreproces via deres fotografiske hukommelse.

1

Tag løbende fotos igennem hele forløbet. Det kan fx være fotos af eleverne, der er aktive og arbejder kreativt samt af det, som de arbejder med og frembringer. 

2

Del fotografierne med eleverne digitalt eller ved at printe dem ud og lægge dem på gulvet. 

3

Eleverne vælger individuelt og i stilhed et eller flere fotos, der illustrerer, hvad de har lært, er blevet nysgerrige på, eller på anden vis har fået ud af forløbet. 

4

Eleverne skriver en kort tekst til hvert foto og gemmer det et aftalt sted. 

Didaktiske fif:

  • Eleverne kan selv stå for at fotografere og dokumentere deres læreproces, evt. ved at udvalgte elever får rollen som foto-dokumentarister. 
  • Skal eleverne vælge flere fotos, kan de vælge dem ud fra nogle kategorier, der matcher det læringsmæssige fokus i forløbet. Hvis der fx. har været fokus på det gode samarbejde, kan et foto vise noget om, hvordan eleverne har oplevet samarbejdet med deres gruppe.
  • Anvend evt. metoden Ordet rundt på tid til at eleverne deler deres foto(s), og hvad de har skrevet, med en makker. 
Tags: Reflektere, evaluere
Du skal være logget ind for at bruge denne funktion

ORGANISERING:

  • Individuel

VÆRKTØJER:

  • Kamera
  • Fotos