METODE

Estimering

Eleverne estimerer en numerisk værdi (et specifikt antal) ved at bryde udfordringen ned i mindre, overskuelige dele. Ved at estimere eller finde data for hver del og kombinere dem med simple beregninger, opnår de et samlet kvalificeret gæt.

Metoden træner eleverne i at lave kvalificerede estimater selv med begrænsede data.

1

Præsentér en estimeringsudfordring for eleverne, fx: „Hvor mange kilometer transporterer jeg mig om året til og fra skole?‟

2

Eleverne identificerer og nedbryder problemet i mindre dele, som de kan estimere, måle eller på anden måde finde brugbar data på. Det kan fx være antal kilometer per tur, antal ture om ugen mv.

3

Eleverne noterer, hvad de allerede ved eller har fundet data på og laver et kvalificeret/begrundet gæt for de manglende dele.

4

Eleverne kombinerer deres estimater ved at gange og lægge dem sammen for at nå frem til et samlet tal.

Didaktiske fif:

  • Lad evt. eleverne arbejde i små grupper, så de kan diskutere deres antagelser og sammenligne forskellige tilgange.
  • Eleverne kan diskutere deres resultater og reflektere over, hvor nøjagtige deres estimater kan være, og hvilke antagelser der blev truffet.
  • Efter beregningerne kan læreren præsentere den faktiske værdi (hvis tilgængelig) eller en ekspertvurdering, så eleverne kan vurdere fejlmarginen og lære af processen.
  • Start med enklere problemer og øg gradvist kompleksiteten for at bygge elevernes selvtillid og kompetencer i estimering.
  • Metoden anvendes bl.a. i aktiviteterne Hvordan transporterer danskerne sig? og Udregn CO2-udledningen af din transport.
Tags: Estimere, gætte
Du skal være logget ind for at bruge denne funktion

ORGANISERING:

  • Individuel
  • Makkerpar
  • Gruppe

VÆRKTØJER:

-