METODE

Elevatortale

Eleverne forbereder og præsenterer deres idé for resten af klassen eller for andre udefra.

Metoden får eleverne til at stille skarpt på det væsentligste i deres idé, og hvordan de får andre til at forstå, hvordan den vil skabe værdi.

1

Præsentér metoden for eleverne. Metoden hedder elevatortale, da præsentationen skal kunne gennemføres på den tid, det tager at køre med elevator til toppen af en skyskraber. Eleverne kan forestille sig, at de træder ind i en elevator med en investor eller en anden, som de skal sælge deres idé til. Typisk sættes tiden til max tre minutter.

2

Eleverne forbereder deres elevatortale med arbejdsarket Elevatortale. De kan med fordel strukturere deres elevatortale i fire punkter:

  • Præsentation af dem selv
  • Præsentation af problemet, herunder hvem det er et problem for, og hvad deres behov er
  • Præsentation af idéen/løsningen, herunder hvordan den vil løse problemet 
  • Præsentation af elevernes ønsker til feedback, idéer eller andet fra deres publikum for, at de kan komme berigede videre 
3

Eleverne fremfører på skift deres elevatortale for klassen eller andre udefra. Når de tre minutter er gået, afsluttes præsentationen. 

Didaktiske fif:

  • Eleverne kan udarbejde talekort, plakater eller digitale præsentationer til at understøtte deres mundtlige præsentation.
  • Har skolen abonnement på Pitcherific.com, findes der dér en variation af arbejdsark, der kan støtte eleverne i at opbygge en god pitch. 
  • Lad evt. eleverne blive klogere på deres modtagers behov ved at udarbejde personaer inden deres elevatortale. Søg efter tjekliste til persona for det tema, der arbejdes med
  • Eleverne kan evt. lave generalprøve på deres elevatortale ved at videooptage den og se den igennem.
  • Placér evt. et stopur, der er synligt for de elever, der præsenterer i alle 3 minutter. Vær opmærksom på, at det kan presse enkelte elever uhensigtsmæssigt. Giv alternativt eleverne besked, når der er 30 sekunder eller 1 minut tilbage af deres elevatortur.
  • Justér evt. de 4 punkter til at strukturere elevatortalen og længden på præsentationerne (de 3 minutter), så det matcher det didaktiske fokus. 
  • Anvend evt. metoden 4-feedbacktil at strukturere feedbacken fra tilhørerene i 4 feedback-kategorier. Tilhørerne skriver deres feedback og idéer på post-it sedler, mens de lytter til præsentationen. 
Tags: Præsentere
Du skal være logget ind for at bruge denne funktion

ORGANISERING:

  • Individuel
  • Makkerpar
  • Gruppe
  • Klasse

VÆRKTØJER:

  • Stopur