METODE

Ekspert-karrusel

Eleverne deler deres indsamlede viden med resten af klassen.

Metoden er god til at dele større mængder af viden på forholdsvis kort tid, samtidig med at alle elever får mulighed for at dele og øve sig i at præsentere.

 

FØR:

Eleverne har forinden undersøgt et fagligt indhold i grupper. Den indsamlede viden deler grupperne i denne metode med resten af klassen.  

1

Grupperne placerer sig ved hver deres tildelte område et sted i klassen. I dette område skal deres specifikke faglige område præsenteres.

2

Giv eleverne i hver gruppe et nummer fra 1 til 4.

3

Fortæl hvilket område, de forskellige elevnumre skal starte med at gå til. Fx alle elever med nr. 1 går til A, 2 til B osv. De nye grupper består af en elevrepræsentant, der skal formidle et fagligt indhold, og tre elever, der skal lytte.

4

Repræsentanten for området præsenterer det faglige indhold for resten af gruppen. 

5

Når tiden er gået, takker eleverne for præsentationen, og de rokerer til næste område, hvor den nye repræsentant præsenterer sit faglige indhold for resten af gruppen. Der fortsættes rundt i ekspert-hjulet, indtil alle har præsenteret.

Didaktiske fif:

  • Gør eleverne opmærksomme på, at de forinden har forberedt sig sammen, men at de nu er på egen hånd, når der skal præsenteres. 
  • Vend evt. processen, så eleverne forbereder sig med en anden gruppe, og præsenterer i sin egen gruppe.  
  • Indlæg en feedbackproces efter eleven har præsenteret. Fx med metoden To stjerner og et ønske.
  • Metoden anvendes bl.a. i aktiviteten Hvordan stopper vi overforbruget af tøj? 
Tags: Præsentere
Inspireret af Cooperative Learning ved Spencer Kagan.
Du skal være logget ind for at bruge denne funktion

ORGANISERING:

  • Gruppe

VÆRKTØJER:

-