METODE

Dot voting

Eleverne får tre klistermærker eller andet, som de bruger til at stemme på de idéer, forslag eller løsninger, de mener er mest relevante eller interessante.

Metoden hjælper eleverne med at prioritere blandt flere muligheder og understøtter demokratisk deltagelse.

1

Placér de idéer, forslag eller løsninger, der skal stemmes om synligt, fx på en væg, tavle eller et stort ark papir.

2

Giv hver elev tre klistermærker (eller andre markører).

3

Eleverne placerer individuelt og i stilhed deres klistermærker på de idéer, forslag eller løsninger, de synes er bedst. De kan vælge at bruge alle tre mærker på én idé eller fordele dem på to eller tre.

4

Når alle har stemt, tælles stemmerne op for at identificere de mest populære idéer.

Didaktiske fif:

  • Begræns evt. antallet af idéer eller forslag for at holde processen overskuelig.
  • Lad udvalgte elever præsentere deres begrundelser for deres valg for at fremme refleksion og dialog.
  • Tag evt. en snak i klassen om de idéer, der har fået flest stemmer, og brug det som udgangspunkt for videre arbejde eller beslutninger.
  • Som variation kan der indlægges en regel om, at eleverne skal placere de 3 ‘dots’ på 3 forskellige idéer, forslag eller løsninger 
  • Metoden anvendes bl.a. i aktiviteten X.
Tags: Prioritere, stemme, vælge
Du skal være logget ind for at bruge denne funktion

ORGANISERING:

  • Individuel
  • Gruppe
  • Klasse

VÆRKTØJER:

  • Klistermærker 
  • Papir eller andet med idéer/forslag/løsninger