Eleverne forbereder og gennemfører en test af deres prototype med en eller flere brugere.
Metoden giver eleverne en værdifuld indsigt i, hvordan brugerne oplever prototypen, så eleverne kan forbedre den.
Eleverne afklarer, hvad de ønsker at få ud af deres brugertest.
Fx. „Hvordan opfører brugeren sig med prototypen?‟, „Forstår brugeren, hvordan prototypen fungerer?‟ og/eller „Hvordan kan vi forbedre oplevelsen?‟.
Eleverne forbereder deres test med arbejdsarket Forberedelse af brugertest: Hvordan gennemføres testen, og hvordan indsamles data?
Fx. Brugeren afprøver løsningen, mens eleverne filmer og/eller observerer.
Fx. Eleverne formulerer spørgsmål til et interview af en bruger: „Hvordan føltes det at bruge prototypen?‟, „Hvad var mest forvirrende?‟ og/eller „Hvilke ændringer ville gøre den mere brugervenlig?‟
Eleverne identificerer en eller flere brugere, der matcher den målgruppe, som prototypen er udviklet til. De tager kontakt til brugeren for at lave en aftale, og de forklarer formålet med testen.
Eleverne aftaler, hvilke roller de vil have under testen. Hvem introducerer (testleder), hvem observerer og dokumenterer (observatør), og hvem stiller opfølgende spørgsmål (interviewer).
Testen igangsættes. Eleverne observerer og noterer, hvordan brugeren interagerer med prototypen. De kan bede brugeren sætte ord på sine oplevelser undervejs, så eleverne får et dybere indblik i brugerens tanker, præferencer og bevæggrunde.
Eleverne stiller opfølgende spørgsmål for at få indblik i brugerens oplevelse af prototypen.
Eleverne justerer og forbedrer prototypen, herunder dens funktionalitet og brugervenlighed på baggrund af de gennemførte tests. De kan overveje, om der er behov for flere brugertest efter justeringerne for at sikre, at ændringerne har den ønskede effekt.