METODE

Brugertest

Eleverne forbereder og gennemfører en test af deres prototype med en eller flere brugere.

Metoden giver eleverne en værdifuld indsigt i, hvordan brugerne oplever prototypen, så eleverne kan forbedre den.

1

Eleverne afklarer, hvad de ønsker at få ud af deres brugertest.
Fx. „Hvordan opfører brugeren sig med prototypen?‟, „Forstår brugeren, hvordan prototypen fungerer?‟ og/eller „Hvordan kan vi forbedre oplevelsen?‟.

2

Eleverne forbereder deres test med arbejdsarket Forberedelse af brugertest: Hvordan gennemføres testen, og hvordan indsamles data?
Fx. Brugeren afprøver løsningen, mens eleverne filmer og/eller observerer.
Fx. Eleverne formulerer spørgsmål til et interview af en bruger: „Hvordan føltes det at bruge prototypen?‟, „Hvad var mest forvirrende?‟ og/eller „Hvilke ændringer ville gøre den mere brugervenlig?‟

3

Eleverne identificerer en eller flere brugere, der matcher den målgruppe, som prototypen er udviklet til. De tager kontakt til brugeren for at lave en aftale, og de forklarer formålet med testen.

4

Eleverne aftaler, hvilke roller de vil have under testen. Hvem introducerer (testleder), hvem observerer og dokumenterer (observatør), og hvem stiller opfølgende spørgsmål (interviewer). 

5

Testen igangsættes. Eleverne observerer og noterer, hvordan brugeren interagerer med prototypen. De kan bede brugeren sætte ord på sine oplevelser undervejs, så eleverne får et dybere indblik i brugerens tanker, præferencer og bevæggrunde. 

6

Eleverne stiller opfølgende spørgsmål for at få indblik i brugerens oplevelse af prototypen. 

7

Eleverne justerer og forbedrer prototypen, herunder dens funktionalitet og brugervenlighed på baggrund af de gennemførte tests. De kan overveje, om der er behov for flere brugertest efter justeringerne for at sikre, at ændringerne har den ønskede effekt.

Didaktiske fif:

  • Anvend evt. metoden Prototyping til at eleverne på forhånd har udviklet noget, som de kan teste på en eller flere brugere.
  • Eleverne kan i deres forberedelse af testen udvikle en række realistiske udfordringer eller scenarier, som testpersonerne skal løse ved hjælp af prototypen.
  • Eleverne kan vælge at videooptage testen. De skal naturligvis have godkendelse fra testpersonen til at gøre det. 
  • Hvis det er svært at finde testpersoner udenfor klassen, kan det også gennemføres som et rollespil, hvor nogle elever påtager sig rollen som brugere og sætter sig ind i deres sted.
  • Det er vigtigt, at brugeren oplever prototypen uden, at eleverne forklarer og hjælper undervejs. 
  • Hvis eleverne tester med flere brugere, kan de anvende metoden Ligheder og forskelle til at analysere resultaterne. 
Tags: Teste, forbedre
Du skal være logget ind for at bruge denne funktion

ORGANISERING:

  • Individuel
  • Makkerpar
  • Gruppe

VÆRKTØJER:

  • Evt. videooptager