METODE

4-feedback

Eleverne giver og modtager feedback på deres idé eller prototype ud fra fire feedback-kategorier.

Metoden træner eleverne i at give og modtage konkret og konstruktiv feedback.

1

Udlevér arbejdsarket 4-feedback (arbejdsark) med de fire feedback-kategorier til hver gruppe:

  • Likes: Det, man synes er godt. 
  • Forbedring: Forslag til forbedring
  • Spørgsmål: Spørgsmål, der opstår under præsentationen
  • Idéer: Nye idéer, der opstår under præsentationen
2

Grupperne præsenterer på skift deres idé/prototype for de andre elever i klassen. 

3

I forlængelse af hver gruppes præsentation noterer de andre elever i klassen deres feedback på post-it sedler, som placeres på gruppens arbejdsark 4-feedback (arbejdsark).

4

Når alle grupper har givet og modtaget feedback, nærlæser grupperne deres feedback. De overvejer, om feedbacken giver anledning til ændringer og forbedringer af deres idé eller prototype.

Didaktiske fif:

  • Anvend evt. metoden Elevatortale til at strukturere elevernes præsentationer. 
  • Lad evt. grupperne gå sammen to og to i stedet for at præsentere for hele klassen. Det kan gøre det mere overskueligt for de elever, der har svært ved at præsentere for hele klassen. 
  • Vær opmærksom på, at det kan være svært for eleverne at modtage feedback uden at forsvare sig. Præcisér derfor, at det handler om at lytte og forstå, ikke om at forsvare og forklare, når der modtages feedback. 
  • Metoden er også god at bruge, hvis eleverne skal modtage feedback fra f.eks. eksterne samarbejdspartnere eller brugere af deres idé. 
Tags: Give feedback, modtage feedback
Inspireret af Innovative elever ved Lilian Rohde og Anja Lea Olsen.
Du skal være logget ind for at bruge denne funktion

ORGANISERING:

  • Gruppe
  • Klasse

VÆRKTØJER:

  • Post–its