METODE

3-punkts præsentation

Eleverne identificerer det mest overraskende, kedelige og spændende ved deres idé eller løsning til brug for en præsentation.

Metoden træner elevernes evne til at lave strukturerede præsentationer.

1

Eleverne identificerer det mest overraskende ved den idé eller løsning, som de skal præsentere. 

  • Hvad havde I ikke tænkt over før?
  • Hvad tror I vil overraske jeres publikum? 
  • Er der noget originalt eller unikt ved ideen?
2

Eleverne identificerer det mest kedelige ved idéen eller løsningen. 

  • Hvad, ved idéen eller løsningen, tror I at jeres publikum allerede har oplevet, hørt eller set før? 
  • Hvad skal fortælles, selvom det måske er nærmest ligegyldigt?
3

Eleverne identificerer det mest spændende ved idéen eller løsningen. 

  • Hvad pirrer jeres nysgerrighed?
  • Hvad giver jer motivation til at gå videre med denne idé eller løsning? 
  • Hvad glæder I jer mest til at fortælle?
4

Eleverne gør deres præsentation klar, så den indeholder de tre punkter: Først det mest overraskende, herefter det mest kedelige og til sidst det mest spændende ved at udfylde arbejdsarket 3-punkts præsentation.

5

Eleverne præsenterer deres idé eller løsning.

Didaktiske fif:

  • Eleverne kan anvende citater, optagelser, billeder, lydfiler, rollespil eller fysiske objekter til at tydeliggøre hver af de tre dele i deres præsentation.
  • Metoden anvendes i aktiviteten Den kritiske tøjforbruger.
Tags: Identificere, præsentere
Du skal være logget ind for at bruge denne funktion

ORGANISERING:

  • Individuel
  • Makkerpar
  • Gruppe

VÆRKTØJER:

  • Papir 
  • Skriveredskaber