AKTIVITET

Vælg en turismeudfordring

Eleverne vælger en udfordring, som de vil arbejde med. Udfordringerne relaterer sig til klima- og bæredygtighedsaspekter i relation til ferierejser og turismeindustrien.

Intentionen er at give eleverne ejerskab til læreprocessen, en begyndende forståelse af deres valgte udfordring og klargøre dem til at undersøge den nærmere.

Før:

Anvend inspirationskortene Turismeudfordringer til at udvælge et antal udfordringer, som eleverne vil vælge mellem. Beslut om klassen vil arbejde med den samme udfordring, eller om hver gruppe kan vælge at arbejde med deres egen udfordring.

Tegn en matrix til brug i punkt 3 og kopiér den, så hver gruppe kan få udleveret en. Alternativt lad eleverne selv tegne matrixen på et papir.

1

Inddel eleverne i grupper, og udlevér et sæt udklippede Transportudfordringer til hver gruppe.

2

Eleverne læser i deres grupper udfordringerne højt for hinanden.

3

Med metoden Værdikompasset placerer de i fællesskab udfordringerne i en matrix med to akser. Den første dimension sigter mod, at eleverne vurderer, hvor vigtig udfordringen er, mens den anden sigter mod elevernes egne interesser og motivation. De to akser kan fx være:

  • Størst / mindst effekt (for klimaet / samfundet)
  • Sjovest / kedeligst (for os at arbejde med)
4

Eleverne vælger, hvilken udfordring, de vil arbejde med. Kan de ikke blive enige i gruppen, kan de anvende metoden Simpel flertalsafstemning til at vælge deres udfordring.

5

Med metoden Silent brainstorm skriver eleverne så mange spørgsmål ned på post-its (et spørgsmål per post-it), som kunne være relevante og interessante at finde svar på i relation til den valgte udfordring.

6

Eleverne deler spørgsmålene og laver deres egen Spørgsmålsvæg fysisk eller digitalt, så de kan vende tilbage til spørgsmålene.

Didaktiske fif:

  • Anvend evt. en gruppeinddelingsmetode til at danne grupper, fx. Talgrupper, Kompetencegrupper eller Interessegrupper.
  • Har klassen ikke viden om turismeindustrien, kan aktiviteten med fordel udvides med, at eleverne skaffer sig mere viden, inden de vælger.
  • Kombinér evt. med aktiviteten Hvad ved vi om turisme – og hvilken viden mangler vi?, hvor eleverne bl.a. kortlægger den viden, de allerede har.
  • Hvis hele klassen vil arbejde med den samme udfordring, kan metoden Dot voting eller metoden Simpel flertalsafstemning bruges til at beslutte, hvilken af udfordringerne, klassen vil arbejde med i forløbet.
  • Gør evt. udfordringen mere autentisk ved at eleverne skal finde en lokal samarbejdspartner, der kan modtage elevernes løsning – eller give dem viden for at komme godt igang med udfordringen. Fx en lokal campingplads, det lokale turistkontor eller regionale destinationsselskab. Brug evt. inspirationskortene Turismeaktører til inspiration.
Tags:
Du skal være logget ind for at bruge denne funktion
TEMA:
Turisme
TID: 60-90 min.

FAG:

  • Biologi
  • Dansk
  • Fysik/kemi
  • Geografi
  • Matematik

VÆRKTØJER:

  • Post-its
  • Skriveredskaber
  • Papir med matrix (Værdikompasset)

METODER:

RESSOURCER: