Eleverne kortlægger deres personlige transportvaner og beregner deres årlige CO2-udledning fra transport ved hjælp af en klimaberegner.
Intentionen er, at øge elevernes bevidsthed om, at der er stor forskel på klimaaftrykket afhængigt af, hvilket transportmiddel, de anvender.
Eleverne noterer individuelt, hvilke transportmidler de anvender til forskellige aktiviteter, på arbejdsarket CO2-udledningen af min transport. Mangler de en aktivitet i forhold til de fortrykte kategorier, påfører de den i en af de tomme felter nederst. Cykler, løbehjul mv. kan noteres, men er ikke relevante i forhold til CO2-beregningerne.
Med metoden Estimering kommer eleverne med et bud på, hvor mange ture det bliver til årligt for de forskellige aktiviteter/kategorier.
De udregner, hvor mange kilometer de transporterer sig årligt og noterer det ud for de forskellige kategorier på arbejdsarket.
Eleverne anvender webartiklen FDMs klimaberegner til at finde ud af, hvor meget CO2, de anvendte transportmidler udleder per kilometer. .De kan også bruge den interaktive klimaberegner med et tænkt eksempel, når de har lavet deres udregning
Eleverne udregner deres samlede CO2-udledning på transport ved at gange antal kilometer med de gram CO2/km, som det transportmiddel de har brugt, udleder. Tallene for de forskellige transportmidlers gennemsnitlige CO2-udledning finder de i webartiklen.
Med metoden 3-2-1-evaluering reflekterer eleverne individuelt og skriftligt over, hvad de har lært, og hvad de vil ændre og/eller gøre noget ved.