Eleverne læser en artikel om tøjsprog og kommer med eksempler på personer, der udtrykker deres identitet igennem tøj. Eleverne klæder sig ud som disse personer.
Intentionen er, at eleverne bliver bevidste om, at tøjet er et kommunikativt og visuelt virkemiddel, der udtrykker hvem vi er, vores værdier og holdninger.
Medbring noget tøj, der kan bruges til udklædning.
Læs webartiklen Tøjsprog er det nye kropssprog højt for klassen eller lad eleverne i makkerpar læse artiklen højt for hinanden med metoden Duetlæsning.
I grupper kommer eleverne med eksempler på en person, der udtrykker deres identitet igennem tøj med metoden Ordet rundt på tid. Hver elev har 1 minut til at tale.
Vis klassen det medbragte udklædningstøj. Med metoden Rollespilshypotese uddeles en rolle til hver gruppe:
Gruppen klæder en elev ud som personen i overensstemmelse med deres antagelser om personens værdier, holdninger og identitet.
Grupperne drøfter undervejs:
Hver gruppe fremfører deres person for resten af klassen.
Tal med klassen om, hvem og/eller hvad, der påvirker dem i deres tøjvalg/stil?