Eleverne kortlægger, hvilke tekstiler de kender, og de undersøger, hvilke typer tekstiller deres tøj er lavet af.
Intentionen er, at eleverne får kendskab til tekstiltyper og vaskemærkets informationer.
I firemandsgrupper laver eleverne en liste over alle de typer tekstiler, de kender. Med metoden Ordet rundt – én skriver skiftes eleverne til at have ordet, og en udvalgt elev skriver listen med.
Lav en stor tøjbunke på gulvet midt i klassen. Tag et stykke tøj op, og vis eleverne, hvor tøjets vaskemærke sidder. Forklar, hvordan man aflæser procentfordelingen af, hvilke typer tekstiler tøjet består af. Fx 95% polyester, 5 % elastane.
I makkerpar undersøger eleverne vaskemærkerne for at tilføje endnu flere typer tekstiler på deres liste.
Saml op på hovedpointer: Hvilke tekstiler kendte de, og hvilke er nye? Tjek inspirationskortene Tekstiltyper og se, om klassen har fået alle typer med. Hvis ikke, tilføjes de listen.
Tøj – fra skolens glemmekasse eller elevernes eget