Eleverne observerer eller interviewer en turist for at lave en persona, der viser turistens præferencer og adfærd.
Intentionen er, at eleverne lærer deres målgruppe at kende, så de bedre kan kommunikere, påvirke eller designe en løsning til dem.
Udlevér inspirationskortet Persona – turist, og forklar eleverne, at de i grupper skal undersøge en turist for at kunne beskrive og tegne vedkommende som en persona. De kan vælge at:
Udvælg et sted sammen med eleverne, hvor de kan komme i kontakt med eller observere turister. Fx. en handelsgade, ved seværdigheder eller på sociale medier. Interviews kan også gennemføres med andre elever, skolens personale eller hjemme hos familien.
Grupperne undersøger turisten på det valgte sted.
Grupperne beskriver og tegner deres persona med de indsigter, de har fået på arbejdsarket Spot en forbruger.
Vis eller læs teksten på websitet Seks nye segmenter i markedsføringen højt for eleverne, og bed grupperne om at vurdere, hvilken forbrugertype deres persona ligner mest: