AKTIVITET

Spot forskellige trafikanter

Eleverne observerer eller interviewer en trafikant for at lave en persona, der viser vedkommendes præferencer og adfærd.

Intentionen er, at eleverne lærer deres målgruppe at kende, så de bedre kan kommunikere, påvirke eller designe en løsning til dem.

1

Udlevér inspirationskortet Persona transport, og forklar eleverne, at de i grupper skal undersøge en trafikant for at kunne beskrive og tegne vedkommende som en persona. De kan vælge mellem at:

2

Udvælg et sted sammen med eleverne, hvor de kan komme i kontakt med eller observere trafikanten. Fx. på en parkeringsplads, i toget,  på sociale medier, blandt klassekammerater eller hjemme hos familien.

3

Grupperne undersøger trafikanten på det valgte sted.

4

Grupperne beskriver og tegner deres persona med de indsigter, de har fået på arbejdsarket Spot en forbruger.

Didaktiske fif:

  • Udvid evt. aktiviteten ved at lade grupperne formulere de mange indsigter i en enkelt sætning: Vores bruger har brug for at (behov), fordi (indsigt).
  • Personaerne kan grupperes og hænges op på klassens Vidensvæg, så de er synlige og kan inddrages i det videre projektarbejde.  
  • Udvid evt. aktiviteten ved at lade eleverne arbejde med at stille 4 typer interviewspørgsmål til deres persona, der giver viden og indsigt:
    • Videns- og dataspørgsmål: Hvor mange gange tager du toget på en uge? Hvor rejser du til?
    • Forklarings- og forståelsesspørgsmål: Hvordan kan det være, at du vælger at tage toget frem for bilen?  
    • Holdnings- og vurderingsspørgsmål: Hvorfor er det rimeligt, at offentlig transport skal være billigt? 
    • Handlingsspørgsmål: Hvad kan du gøre for at begrænse dit transportforbrug? Hvad bør politikerne gøre?
Tags: Transportvaner, persona
Du skal være logget ind for at bruge denne funktion
TEMA:
Transport
TID: 60-90 min.

FAG:

  • Dansk
  • Geografi

VÆRKTØJER:

  • Tegneredskaber 
  • Papir

METODER:

RESSOURCER: