AKTIVITET

Spilfestival

Eleverne forbereder og afholder en spilfestival, hvor de præsenterer og spiller de spil, de har udviklet. Gæster kan være andre elever, lærere eller eksterne deltagere, som afprøver spillene og giver feedback.

Intentionen er, at eleverne oplever deres spil i praksis, får feedback fra spillere og reflekterer over, hvordan deres spil fungerer i en virkelig spilsituation.

1

Forklar eleverne, at de skal afholde en spilfestival, hvor andre skal prøve deres spil.

2

Eleverne arrangerer spilfestivalen som en messe, hvor hver gruppe har en spilstation med deres spil.

3

Gæsterne (andre elever, lærere eller eksterne) ankommer. Eleverne præsenterer gæsterne for spilfestivallen.

4

Med metoden Præsentationsbazar skiftes eleverne i deres gruppe til at være spilværter, der forklarer reglerne og hjælper spillerne i gang. De elever, der ikke er spilværter, går rundt og tester de andre spil sammen med gæsterne.

5

Gæsterne giver feedback, når de har prøvet spillet. Anvend metoden 4-feedback eller To stjerner og et ønske med tilhørende arbejdsark til at rammesætte gæsternes feedback.

6

Gæsterne fortsætter til en ny gruppe. De fortsætter med at rykke rundt i et afsat tidsrum eller i et forudbestemt antal runder.

7

Eleverne takker gæsterne for deres feedback, og gæsterne forlader spilfestivallen.

8

Saml op med eleverne på, hvordan de oplevede det. Giv eleverne tid til I deres gruppe at læse og forholde sig til den feedback, som de har fået.

Didaktiske fif:

  • Giv evt. en af spilværterne i gruppen rollen som observator, der skriver noter af, hvordan gæsterne gik til spillet. Det kan bl.a. være, hvor hurtigt de forstod spillet, hvad de synes var sjovt, og hvad der var (for) svært.
  • Lad evt. gæsterne være dommere, der udpeger det mest innovative, det mest bæredygtige, det sjoveste og/eller det mest lærerige spil. Vær dog opmærksom på ikke at demotivere de grupper, der ikke får en pris.
  • Spilsessionerne kan filmes, så eleverne senere kan analysere, hvordan deres spil blev modtaget.
Tags: Præsentation, afprøvning, feedback
Du skal være logget ind for at bruge denne funktion
TEMA:
TID: 45-90 min. (festivallen)

FAG:

-

VÆRKTØJER:

  • Borde og stole (spilstationer)
  • Evt. computer og skærm
  • Feedbackskemaer eller post-its
  • Kuglepenne

METODER:

RESSOURCER: