Eleverne planlægger og gennemfører et interview med en bedsteforælder og en anden elev for at identificere forskelle og ligheder på danskernes rejsevaner før og nu.
Intentionen er, at eleverne får bevidsthed om, hvordan rejsevaner har ændret sig over tid samt de klimamæssige konsekvenser af de forskellige transportvaner.
Klassen læser webartiklen Enden på rejsen for at få et indblik i rejsevaner før i tiden.
Med metoden Brugerinterview forbereder eleverne i makkerpar et interview med en bedsteforælder om deres rejsevaner, da de var unge.
Makkerparrene interviewer den ældre generation og optager lyd eller video med deres mobiltelefoner. Det kan f.eks. gøres ved at ringe til dem, hvis de ikke har mulighed for at besøge dem.
Makkerparrene noterer deres fund fra interviewet på arbejdsarket Rejsevaner før og nu under “før”.
Makkerparene går hver sammen med et andet makkerpar. De interviewer hinanden for at få et billede af deres egne rejsevaner. Fundene noteres på arbejdsarket Rejsevaner før og nu under “nu”.
Med metoden Ligheder og forskelle sammenligner og finder eleverne ligheder og forskelle på rejsevaner før og nu.
Saml op med eleverne og invitér dem til at reflektere over, hvordan de forskellige rejsevaner over tid påvirker klimaet.